Bolesti ramene

28.07.2024

V ordinaci se mi bolesti ramene objevují poměrně často u obou skupin lidí - jak u sportujících, tak u nesportujících jedinců. Někteří si nejsou vědomi toho, proč bolest vznikla, mnohdy přijde nečekaně a vzniká "z ničeho" - často se v takových případech jedná o nějaké velké pohybové trauma. U jiných bolest přijde po nějaké banalitě, například když je prudce zatáhne pes na vodítku nebo pokud je třeba dítě zatahalo za ruku.

Problematika bolesti ramene je velmi obsáhlá, proto na začátek zkusím stručně zformulovat nejnutnější informace o rameni jako takovém. Rameno je kulovitým kloubem, jež nám umožňuje rozsah pohybu do všech směrů. Není samostatnou jednotkou, nýbrž přímo navazuje na krční a hrudní páteř a to jak z anatomického, tak i funkčního hlediska. Další přímá souvislost se vztahuje k vzájemnému ovlivňování funkcí u ramene a pánevního pletence, kyčle či pánevního dna. Je tedy možné, že bolest může kompenzovat obtíže v těchto oblastech. Dobrá funkčnost a stabilita kloubu je přímo závislá na souhře svalů kolem lopatky, paže a trupu (včetně břišních svalů).

V praxi a z funkčního hlediska opětovně vídám neideální postavení ramene, dyskoordinaci funkce lopatky, špatné držení těla a nefunkční střed těla.

Tyto faktory jsou téměř jistým základem pro chronické přetěžování měkkých tkání v rameni. Jak již bylo naznačeno v úvodu článku, bolest ramene vzniká buď akutním traumatem nebo chronickým přetížením ramene. Tím se rozumí zejména nesprávná koordinace pohybů, tuhý hrudník a špatné držení těla. Pakliže jedinec, který u sebe pozoruje výše zmíněné, ještě k těmto faktorům přidá zvětšené sportovní či pracovní nároky, pak je u něj chronické přetěžování ramene téměr jistou záležitostí. Mnohokrát se to mimo jiné týká volejbalistů, tenistů, gymnastů či plavců.

Hormonálně podmíněná je pak bolest u žen (např. přechod, hormonální změny, vzácně u endometriózy) a má souvislost s čestějším počtem nestabilit ramenního kloubu nebo jeho subluxací/luxací.Toto se také vyskytuje v hojnějším počtu i u osob mladšího věku. Zhruba mezi 40. - 60. rokem života, dochází v rámci ramene často k impingementu (útlaku) šlach a struktur pod akromionem, což vede k postupné degeneraci nejčastěji rotátorové manžety s možnou parciální či celkovou rupturou šlachy a obrazem zmrzlého ramene (zjednodušeně napsáno - dochází k funkčním změnám z důvodu přetěžování měkkých tkání v rameni, což vede až k nepohyblivosti ramenního kloubu). Bolest se ale také může objevit z důvodu infekce nebo akutního onemocnění ramene.

U potíží s rameny je vhodné nechat se vyšetřit také lékařem (ortopedem, traumatologem), pro upřesnění diagnostiky, vyloučení infekce nebo některých příčin a tak dále. Obstřik neřeší PŘÍČINU samotnou, obstřik pouze tlumí příznaky a bolest. Je to tedy KRÁTKODOBÉ řešení a pokud nebudete řešit příčinu, bolest se dřív nebo později VRÁTÍ!

Pro efektivní a udržitelné řešení je fajn navštívit dobrého fyzioterapeuta, který provede vyšetření a následně nastaví dobře terapii, která u potíží s ramenem musí být vždy komplexní. Měla by zahrnovat i úpravu pohybových stereotypů, a tak by měla pracovat s držením těla, trupovou stabilizací, funkcí břicha, stabilizací lopatky a jejím správným pohybem, mobilitou hrudního koše, dechovým stereotypem, měkkými technikami a uvolnění svalů ramene, lopatky a trupu.

Rekonvalescence bývá časově náročná, často bolestivá a pro úspěšné odstranění bolesti je aktivní přístup klienta nutností!

Za skupiny náchylné k bolestem ramene považuji:

Všichni, kdo chtějí prožít život a stáří bez bolesti, by měli myslet na prevenci, z toho důvodu, že prevence je základ, díky kterému se dá těmto potížím předejít. Nezapomínejte proto na kompenzaci (ať už z práce na zahradě či ze hry tenisu apod.), ať vás bolest ramene mine a zbytečně netrápí.